FPD設備投資予測、OLED需要増で引き上げ

Published April 3, 2025
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記事のポイント
  • 2020-2027年のFPD設備投資予測は2%引き上げの770億ドルとなった。
  • OLEDはスマートフォン、タブレット、ノートPCの各分野で普及拡大が続いているが、IT用OLED需要は従来予測を下回っている。
  • 2020-2027年の設備投資に占める中国のシェアは83%と予測され、いずれの年も中国がリードする。

Counterpoint Researchが Quarterly Display Capex and Equipment Market Share Report 最新版で2020-2027年のFPD設備投資額を770億ドルとし、予測を2%引き上げた。OLED投資増加とLCDの若干の増加がその要因である。

OLED増加のおもな要因は、2つの第6世代モバイル生産ラインのフレキシブルへの転換、第8.7世代IT用OLED生産ラインの7.5K増である。OLED設備投資は2023年から2027年まで毎年増加、2027年には83億ドルに達すると予測される。これは第8.7世代OLED生産ラインの追加、フレキシブル/LTPO転換、85インチ超TVカテゴリー拡大によるものである。こうした動きは、スマートフォン、タブレット、ノートPCの各分野でのOLED普及率の上昇と平均パネルサイズの拡大によってけん引されるだろう。

FPD技術別 設備投資推移 (設備導入ベース)
Source: Counterpoint Research’s Quarterly Display Capex and Equipment Market Share Report

ただし、IT用OLED需要が従来予測ほど高まっていないことから、一部の第8.7世代生産ラインではスマートフォン用を先に生産する可能性がある 。2020-2027年のFPD設備投資では、需要増加とLCDより高い資本集約度によってOLEDのシェアが58%に達すると予測される一方、LCD生産ラインは2024-2027年に85インチ以上の大型TV用LCD生産ライン転換が見込まれ、シェア40%が予測されている。

地域別では、2020-2027年設備投資に占める中国のシェアは83%となり、Q4’24予測の640億ドルに対するシェア84%から引き下げとなったが、予測期間中はいずれの年も中国がリードすると見られる。韓国のシェアは前期予測と変わらず13%、100億ドルと予測されている。インドはシェア2%、台湾はシェア1%と見られる。また、同期間中の各技術における中国のシェアは、LCD設備投資では93%、OLED設備投資では77%、MicroLED設備投資では85%と予測される。

地域別 FPD設備投資シェア
Source: Counterpoint Research’s Quarterly Display Capex and Equipment Market Share Report

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[原文] Display Capex Forecast Raised on OLED Demand
  • Display equipment spending forecast 2020-2027 raised by 2% to $77 billion.
  • OLED penetration continues to increase in smartphones, tablets and laptops, but demand for IT OLED is lower than expected.
  • China’s share of the 2020-2027 spending is projected to be 83%, with the country leading every year.

Counterpoint has raised its display equipment spending forecast for 2020-2027 by 2% to $77 billion on increased OLED spending and a slight bump in LCDs, according to its latest Quarterly Display Capex and Equipment Market Share Report.

The OLED increase can primarily be attributed to the flexible conversion of two G6 mobile lines and an additional 7.5K expansion at a G8.7 IT OLED line. OLED equipment spending is expected to increase each year from 2023 to 2027 to reach $8.3 billion in 2027 due to the addition of the G8.7 OLED fab, flexible/LTPO conversion and expansion in the >85” TV category. These in turn will be driven by rising OLED penetration across smartphones, tablets and laptops, and growing average panel sizes.

However, since the demand for IT OLED is not as high as expected, there is a possibility that smartphones will be produced first at certain G8.7 lines. While OLEDs are expected to account for a 58% share of the 2020-2027 display equipment spending on rising demand and higher capital intensity than LCDs, LCD fabs are expected to account for a 40% share with the conversion of large-sized >85” TV LCD fabs currently forecasted to be equipped during 2024-2027.

In terms of regions, China’s share of the 2020-2027 spending is projected to be 83%, down from 84% on $64 billion spent in Q4 2024, with the country leading every year. South Korea’s share of spending over this period is expected to be 13%, same as in the last quarter, on $10 billion spent. India is expected to account for a 2% share and Taiwan 1%. China is also expected to dominate LCD spending over the same period with a 93% share, OLED spending with a 77% share and Micro-OLED spending with an 85% share.

Equipment revenues are tracked for over 70 different display equipment segments with market share provided for each one. Over 170 different equipment suppliers are identified with design wins by segment.

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Written by

Jayden Lee

jayden@displaysupplychain.com