OLEDタブレット市場見通しは下方修正~Appleが低迷、フォルダブル/スライダブル端末は先送り
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記事のポイント
- 2024年のタブレット用OLEDおよびMiniLED出荷数は前年比71%増の1100万枚超が見込まれるが、AppleのOLED iPad Proの需要が予測を下回ったため、前回予測から15%引き下げられた。
- 2024年のAdvanced (先進技術FPD搭載) タブレット市場におけるAppleのシェアは2023年の38%から51%に上昇の見通しだが、前回予測の56%は下回ると見られる。
- Appleは2026年にOLED iPad Miniを、2027年にはiPad Airの新たな2モデルとフォルダブル1モデルを発表し、今後のOLEDタブレット市場の成長をけん引する。
DSCCが Quarterly Advanced IT Display Shipment and Technology Report 最新版で2024年以降のOLEDタブレット市場見通しを下方修正した。
Apple iPad Pro出荷数が予測を下回り、2024年見通しを下方修正
2024年出荷数は前回予測から15%引き下げられたが、それでも前年比71%増の1100万枚超が見込まれている。今回の引き下げはOLED iPad Proの出荷数が前回予測を下回ったためで、高価な同製品に対する購買意欲の低さがその要因に挙げられる。2024年のApple iPad Pro向けパネル調達数は570万枚を下回ると現時点では予測されているのに対し、当初予測は800-1000万枚だった。11.1インチがシェア52%でリードし13インチはシェア48%、LGDがシェア60%でリードしSDCはシェア40%の見通しだ。2024年市場におけるAppleのシェアは2023年の38%から51%に上昇の見通しだが、前回予測の56%は下回ると見られる。
Samsung S10+/Ultraの立ち上げは今のところ順調
OLED iPad Proは期待された水準には届かなかったが、Samsung S10+とS10 Ultraは今のところ予想を上回る業績を示している。S10 Ultraは前年同期のS9 Ultraから41%増、S10+は64%増となっている。また、S9の出荷数も依然として高い水準にある。
Appleが2024年通年で首位、しかしQ4’24は首位陥落
2024年Advancedタブレット市場は、Appleが100%以上の成長でシェア51%を獲得し首位を維持すると予測される。Samsungは20%超の成長でシェアは29%から20%に低下するが第2位を維持する見通しだ。Huaweiのシェアは26%から15%に低下し第3位にとどまると見られる。この他に4%以上のシェアを占めるブランドはない見通しだ。AppleはQ3’23からQ3’24までAdvancedタブレット市場で首位を維持してきたが、Q4’24にはSamsungに抜かれると予測される。Q4'24はS10+とUltraの立ち上げでSamsungがリードすると見られることから、MediaTekがAdvancedタブレット用プロセッサ市場をリードすると予測される。
Q3’24のパネル調達シェアは、11.1インチOLED iPad Proが30%でトップ、次いで13インチOLED iPad Proが17%だった。この他に8%以上のシェアを獲得したモデルはなかった。Q4'24はSamsung S10 Ultraがシェア17%で首位に立ち、S10+と11.1インチOLED iPad Proがそれぞれ15%と僅差で続き、Honor Magic Pad2が12%で続くと予測される。
2024年通年では、11.1インチiPad Proがシェア26%でトップ、13インチOLED iPad Proが24%で第2位となるだろう。第3位はHuawei Mate Pad Pro 11で、Tab S9をわずかに上回ると予測される。
予測:Advancedタブレットは依然として成長、しかし成長率は鈍化へ
Advancedタブレット分野は2028年にかけて年平均成長率33%で拡大し2800万枚超への成長すると予測され、前回予測の39%よりは低いとはいえ、目覚ましい成長を示すと見られる。2024年のOLED iPad Pro販売が予想以上に低迷したことはタブレット市場におけるハイエンドの限界を示唆するものであり、スマートフォンやノートPCとは異なり、タブレットではフォルダブル/マルチフォールド/スライダブル端末の動きが直近でまだ見られず、成長見通しは限定的だ。
OLEDタブレット市場の今後の促進要因は以下の通り。
- 2026年に8.5インチOLED iPad Miniが登場
- 2027年に11インチ/13インチiPad Airが登場
- 2027年に18.8インチフォルダブルiPad Proが登場
- 高コスト効率の第8.7世代IT用OLED生産ラインによってタブレット用OLEDのコストが低下
- 燐光青色、CoE、MAX OLEDなど多くの新技術の進歩により、輝度や電池寿命、製品寿命が向上した高効率OLEDが登場
Appleは2026年以降、LCDタブレットの多くをOLEDに転換すると見られるため、2025年は緩やかな成長の一年となり、2026年から2028年にかけて成長は加速するはずである。
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OLEDタブレット市場、OLEDおよびMiniLEDノートPCおよびモニターについて、詳しくは Quarterly Advanced IT Display Shipment and Technology Report をご覧ください。
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[原文] DSCC Reduces OLED Tablet Market Outlook on Weakness at Apple and Delays in Foldable/Slidable Devices
- 2024 OLED and MiniLED tablet panel volumes are expected to rise 71% Y/Y to over 11M, but down 15% vs. last quarter on lower-than-expected demand for the OLED Apple iPad Pro.
- Apple’s 2024 Advanced Tablet share is expected to reach 51% in 2024, up from 38% in 2023, but below previous expectations of 56%.
- Apple to drive future OLED tablet market growth as it introduces an OLED iPad Mini in 2026 and two new iPad Air models and a foldable model in 2027.
In the latest issue of DSCC’s Quarterly Advanced IT Display Shipment and Technology Report, DSCC lowered its outlook for OLED tablets for 2024 and beyond.
2024 Downgraded on Reduced Apple iPad Pro Volumes
2024 was reduced by 15% vs. last quarter, which still translates to 71% Y/Y growth to over 11M panels. The decline can be attributed to slower OLED iPad Pro volumes than previously expected due to the lack of appetite for tablets this expensive. 2024 Apple iPad Pro panel procurement is now expected to fall below 5.7M vs. original expectations of 8M-10M panels. 11.1” is expected to lead with a 52%/48% advantage over 13” with LGD holding a 60%/40% advantage over SDC. Apple’s 2024 market share is expected to rise from 38% in 2023 to 51% in 2024, down from 56% expected last quarter.
Samsung S10+/Ultra Ramp Going Well So Far
While the OLED iPad Pros ended up falling short vs. expectations, so far, the Samsung S10+ and S10 Ultra are performing better than expected. The S10 Ultra is up 41% over the S9 Ultra in the same period in the previous year with the S10+ up 64%. In addition, the S9 is still shipping at a high volume level.
Apple to Lead in 2024, But Lose Leadership in Q4’24
Apple is expected to remain the market leader in 2024 Advanced Tablets with a 51% share in 2024 on over 100% growth. Samsung is expected to remain #2 with a 20% share, down from 29%, on over 20% growth. Huawei is expected to remain #3 with its share falling from 26% to 15%. No other brand is expected to account for more than a 4% share. Apple has led the Advanced Tablet market from Q3’23 to Q3’24 but is expected to be overtaken by Samsung in Q4’24. With Samsung expected to lead in Q4’24 on the ramp of the S10+ and Ultra, MediaTek is expected to lead the advanced tablet processor market.
In Q3’24, the 11.1” OLED iPad Pro led the market in panel procurement with a 30% share followed by the 13” OLED iPad Pro with a 17% share. No other model had more than an 8% share. In Q4’24, the Samsung S10 Ultra is expected to lead with a 17% share closely followed by the S10+ and 11.1” OLED iPad Pro each with a 15% share and the Honor Magic Pad2 with a 12% share.
For all of 2024, the 11.1” iPad Pro will lead with a 26% share with the 13” OLED iPad Pro #2 with a 24% share. The Huawei Mate Pad Pro 11 is expected to edge the Tab S9 for #3.
Forecast: Advanced Tablets Still Growing, But Slower
The advanced tablet segment is projected to grow at a 33% CAGR to over 28M panels through 2028, lower than the 39% previously forecasted, but still impressive. The weaker than expected 2024 sales of the OLED iPad Pros points to limitations in the high end of the tablet market and there has been no near term movement in foldable, multi-fold or slidable tablets yet, unlike in smartphones and laptops which restricts the growth outlook.
Catalysts for OLED tablets consist of:
- The introduction of an 8.5” OLED iPad Mini in 2026.
- The introduction of 11” and 13” iPad Airs in 2027.
- The introduction of an 18.8” foldable iPad Pro in 2027.
- More cost effective G8.7 IT OLED fabs bringing down the cost of OLED tablet panels.
- More efficient OLEDs boosting brightness, battery life and lifetime through a number of new technology advances such as phosphorescent blue, CoE, MAX OLED, etc.
With Apple expected to convert more of its LCD tablets to OLEDs from 2026, 2025 should be a year of modest growth with faster growth from 2026 to 2028.
For more information on the OLED tablet market as well as OLED and MiniLED laptops and monitors, please see our Quarterly Advanced IT Display Shipment and Technology Report.