LG Display、広州ラインをChina Starに売却へ

Published August 5, 2024
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LG Display、広州ラインをChina Starに売却へ

LG Display (LGD) が8月1日(木)、中国・広州 (Guangzhou) にある同社の第8.5世代LCD生産ライン売却の優先交渉相手として、China Star Optronics Technology (CSOT、通称China Star) を選んだことを発表した。Business Koreaが報じている。買収価格についての合意はないが、今回の発表は、LGDがOLED事業拡大に向けた追加資本を調達するための大きな前進を示すものである。

わずか1週間前のQ2’24決算発表でLGDのCFOであるSung Eun Kim氏は、LGDが広州LCD生産ラインを売却する可能性があるとの報道を否定した。同氏は、その噂は認識しているとしたが、取引の可能性については何も語らなかった。1週間後、LGDはCSOTを交渉相手に選んだことを発表、今後はChina Starと独占的に交渉することになる。

Business Koreaの報道によると、CSOTは、同じく関心を示していたBOEに比べ、買収価格と今後の運用支援について有利な条件を提示したという。「今後の運用支援」とは、LGDによる継続的な技術および開発支援を指すことも考えられる。BOEの業界ポートフォリオには13の生産ラインがあるが、広東 (Guangdong) 省には生産ラインが1つもない。対照的に、China Starは広東 (Guangdong) 省で5つのLCD生産ラインを運用しており、その内訳は深圳 (Shenzen) の2つの第8.5世代生産ライン、広州の第8.6世代生産ライン、深圳の2つの第10.5世代生産ラインとなっている。そのため、China Starは現在の組織内でLGDラインに対応できる可能性が高い。

取引が実現すれば、China Starにとって2件目の買収となる。China Starは2021年、蘇州 (Suzhou) にあるSamsung Displayの第8.5世代生産ラインを買収、両社の間では関係が長く続いている。CSOTは現在、Samsung Visual DisplayにTV用LCDを供給する最大メーカーであり、この取引が進めば、SamsungのTV用LCDにおけるCSOTへの依存度はさらに高まることになる。

広州にあるLGDの2つのラインはCA-1とCA-2と呼ばれ、いずれも第8.5世代生産ラインで、当初の月間投入能力はそれぞれ30万枚と33万枚だった。パンデミック後の供給過剰でTV用LCD価格が史上最低を記録した際、LGDは軌道修正の目的で2022年末にCA-1を停止、2024年1月に月間基板数21万枚に縮小し再びCA-1の稼働を開始した。CA-1の稼働再開はSamsung Visual Displayとの取引の一環で、これによりSamsungはLGDからTV用にLCDとOLEDの両方を購入することになる。

Business Koreaによると、業界関係者の予想では、売却価格は10億ウォン台中盤から後半、もしくは20億ウォン(14億7000万米ドル) 近くになるという。LGDは2024年6月30日現在、負債資本倍率が176%に達しており、負債や株式市場を通じて資金を調達することが難しい。

現在のCA-1とCA-2のTFT投入能力は年間1200万平方メートルで、業界全体のLCD能力の約3.3%に相当する。今回の追加によってCSOTの能力は2026年には8800万平方メートル超、業界能力の約23%に達し、業界トップであるBOEの2026年能力1億400万平方メートルに迫る。LCDとCSOTの取引によってLCD業界の統合はさらに進み、2026年には上位2社で業界能力の50%以上を占めることになる。

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[原文] LG Display to Sell Guangzhou Fab to China Star

As reported by Business Korea, LG Display announced on Thursday, August 1st that it has selected China Star Optronics Technology (CSOT, aka China Star) as the preferred negotiating partner for the sale of its share of its Gen 8.5 LCD fab in Guangzhou, China. While there is no agreement on a purchase price, the announcement represents a major step forward for LGD to raise additional capital to fund OLED expansion.

Just one week ago in its Q2’24 earnings call, LGD CFO Sung Eun Kim refused to confirm reports that LGD may sell its Guangzhou LCD fab. He acknowledged the rumors but gave no information about a potential deal. One week later, LGD announced that CSOT is chosen as a negotiating partner, meaning that LGD will negotiate exclusively with China Star.

The Business Korea report indicated that CSOT had offered favorable terms for an acquisition price and future operational support compared to BOE, which had also shown interest. The term “future operational support” might refer to ongoing engineering and development support from LGD. While BOE has thirteen different fabs in its industrial portfolio, none of those fabs are in Guangdong province. In contrast, China Star operates five different LCD fabs in Guangzhou province, including two Gen 8.5 fabs in Shenzhen, a Gen 8.6 fab in Guangzhou and two Gen 10.5 fabs in Shenzhen. So, it’s likely that China Star can support the LGD lines from within its current organization.

If a deal goes forward, it will be the second such acquisition for China Star. In 2021, China Star acquired Samsung Display’s Gen 8.5 fab in Suzhou, continuing a long relationship between the two companies. CSOT is now the largest supplier of LCD TV panels to Samsung Visual Display, and Samsung’s dependence on CSOT for LCD TV panels will only increase if this deal goes forward.

LGD’s two lines in Guangzhou are designated as CA-1 and CA-2; both are Gen 8.5 fab with original input capacity of 300K and 330K substrates per month. When the post-pandemic oversupply caused LCD TV panel prices to hit all-time lows, LGD shut down CA-1 at the end of 2022, only to reverse course and restart CA-1 in January 2024 at a reduced capacity of 210K substrates per month. The restart of CA-1 was part of a deal with Samsung Visual Display, whereby Samsung would buy both LCD and OLED TV panels from LGD.

According to Business Korea, industry insiders predict a sale price in the mid-to-high 1T won range or close to 2T won (US$ 1.47B). The funds are sorely needed by LGD, which as of June 30, 2024, has a debt to equity ratio of 176%, making it difficult to raise funds either through debt or equity markets.

With their current configuration, the two fabs CA-1 and CA-2 have close to 12M square meters per year of TFT input capacity, which represents about 3.3% of total industry capacity for LCD. Such an addition would bring CSOT’s capacity to more than 88M square meters in 2026, or about 23% of industry capacity, and closing in on industry leader BOE, which will have about 104M square meters of capacity in 2026. A deal between LCD and CSOT would further consolidate the LCD industry, with the top two manufacturers representing over 50% of industry capacity in 2026.

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Written by

Bob O'Brien

bob.obrien@displaysupplychain.com