Amazonプライムデーのバーゲン品、TV購入希望者には期待外れ

Published July 22, 2024
Logout

関連調査レポート Quarterly Advanced TV Shipment and Forecast Report の詳細仕様・販売価格・一部実データ付き商品サンプル・WEB無料ご試読は こちらから お問い合わせください。

これらDSCC Japan発の分析記事をいち早く無料配信するメールマガジンにぜひご登録ください。ご登録者様ならではの優先特典もご用意しています。【簡単ご登録は こちらから

Amazonプライムデーのバーゲン品、TV購入希望者には期待外れ

Amazonはプライムデーを一大ショッピングイベントとして大々的に宣伝しており、「2日間の同イベントは大成功だった」と宣言している。しかし、お買い得なTVを求めていた人々にとっては、一部の例外を除いて、特別なバーゲン品として提供された商品はさほど特別ではなかった。今回のバーゲン品の価格設定は、米国TV市場の状況をうかがい知ることができるヒントとなっている。

Amazonはプライムデーの開催時期を7月中旬に戻したようだ。コロナ禍期間の2020年は10月、2021年には6月に開催されたプライムデーだが、2024年には3年連続となる7月中旬開催 (具体的には7月16日-17日) となった。通常、7月はTVの特売シーズンとは考えられていないが、Amazonはプライムデーの特別セールとして多くのTV商品を用意した。しかし、TVを買いたい人はおおむね、ブラックフライデーやクリスマスのホリデーシーズンまで待った方が最安値で購入できるだろう。

プライムデーが終了し、Amazonは成功を宣言した。「Amazon史上最大のプライムデーイベントとなった。記録的な売上を達成、2日間のイベント期間中に販売された商品の数は、これまでのどの年のプライムデーイベントよりも多かった」という。

Amazonでは例年、販売結果に関する統計を発表している。たとえば2021年のプライムデーでは「世界中のプライム会員が新学期セールで購入した商品は、バックパック60万個以上、ノートパソコン100万台、ヘッドフォン100万台、ノート24万冊、電卓4万台、Crayola製品22万点に上り、節約できました」といった具合だ。2024年のプライムデーではこのような販売結果の統計はなく、その代わりにAmazonのプレスリリースでは「処方薬を月々1ドルからお安くご提供、Amazon Pharmacyが迅速に無料配送します」など、箇条書きでプライム会員のメリットを強調している。

下表は、プライムデーのバーゲン対象のTV製品と、前回のホリデーシーズン最後の一大販促ウィークであるスーパーボウルの週末に行われたセールでのTV製品とを比較したものである。プライムデー価格の方が安いケースもいくつか見られる。

  • Insigniaの32インチ720pはプライムデー特価74ドルで、スーパーボウルの時より10ドル安かった。なお、これは32インチでは史上最安値の69ドルには届かなかったが、それに迫るものだった。
  • Insigniaの42インチは119ドル、スーパーボウルの週末価格は40インチで129ドルだった。40-43インチTVの史上最安値は、2023年のブラックフライデーでWalmartがつけた98ドルである。
  • Toshibaの55インチLCD TVのプライムデー価格は229ドルで、スーパーボウルの週末に見られた最安値よりも10ドル安かった。55インチの最安値は、2023年のブラックフライデーでWalmartがつけた188ドルである。

ただし、この他のほとんどのケースではプライムデーの特別価格がスーパーボウルのプロモーション価格よりも高く、ブラックフライデーの価格よりも高かった。

プライムデーの価格がスーパーボウルのプロモーション価格よりも低かった数少ないケースは、OLED TVの在庫にまだ問題があることを示唆している。

  • AmazonはLGの55インチC3 OLEDモデルを1096ドルで提供、スーパーボウル価格の1299ドルより200ドル安かった。なお、C3はこのTVセットが2023年モデル製品であることを指している。
  • 65インチカテゴリーではLGのG3製品がプライムデーのプロモーションでは1846ドルで提供されたが、これはスーパーボウルの最安値より450ドル安かった。ただし、同等品の2024年モデルであるG4はスーパーボウルの価格より500ドル高かった。
  • Samsungの2023年のQD-OLEDフラッグシップ製品であるS95Cモデルは1797ドルのプロモーション価格で提供された。S95Cはホリデーシーズン中の各種セールでは提供されなかった。ワンランク下のSamsung S90Dのプライムデー価格は、2023年のスーパーボウルで同等品についた価格より260ドル高かった。

最安値での提供が少なかったことは、2024年上半期にLCD TV価格が上昇した結果かもしれないし、LCD TVの在庫が比較的健全であることを示唆しているかもしれない。その一方、2023年のOLED TV製品が引き続き販売されていることは、2024年のTV用OLED出荷にはまだかなりの逆風が吹いていることを意味している。

関連調査レポート Quarterly Advanced TV Shipment and Forecast Report の詳細仕様・販売価格・一部実データ付き商品サンプル・WEB無料ご試読は こちらから お問い合わせください。

[原文] Prime Day Deals Disappointing for TV Buyers

Amazon has touted its Prime Day as a major shopping event, and the company declared its two-day event as a major success. For TV buyers looking for deals, however, with a few exceptions the special deals offered were not so special. The pricing of the deals gives some hints about the state of the TV market in the US.

Amazon has apparently returned the Prime Day event to mid-July, after some departure during the pandemic when Prime Day was in October in 2020 and in June in 2021, the event was held in mid-July (July 16th-17th, to be specific) for the third consecutive year in 2024. July is not usually considered a selling season for TVs, but Amazon included many TV offerings as special Prime Day Deals. For the most part, TV buyers would be better off waiting until Black Friday or the Christmas holiday season to get the lowest prices.

When the Prime Day event finished, Amazon declared it a success: “Amazon’s biggest Prime Day shopping event ever, with record sales and more items sold during the two-day event than any previous Prime Day event.”

In prior years the company gave out some statistics on sales such as this example from Prime Day 2021: “Prime members worldwide saved while gearing up for back to school purchasing more than 600,000 backpacks, 1 million laptops, 1 million headphones, 240,000 notebooks, 40,000 calculators, and 220,000 Crayola products.” For Prime Day 2024, there were no such statistics on sales results, instead the Amazon’s press release highlighted the benefits of its Prime membership with bullets points such as “Prescription medications as low as $1 per month and fast, free shipping from Amazon Pharmacy.”

The table below shows Prime Day deals for TVs, along with some of the deals from the last big promotional week of the holiday season, Super Bowl weekend. There were a few cases where Prime Day prices were lower:

  • The Insignia 32” 720p had a Prime Day special price of $74, $10 lower than at the Super Bowl. Note this is not the lowest-ever price for a 32”, which was $69, but it’s close.
  • The Insignia 42” at $119 compares to a Super Bowl weekend price of $129 for a 40”. The lowest-ever price for a 40-43” TV was $98 by Walmart for Black Friday 2023.
  • A Toshiba 55” LCD TV with a Prime Day price of $229 beats the lowest price seen on Super Bowl weekend by $10; the lowest price seen on a 55” was $188 by Walmart on Black Friday 2023.

However, in most other cases, the Prime Day special prices were higher than the promotional prices at the Super Bowl and higher than Black Friday prices.

A few cases where the Prime Day prices were lower than the Super Bowl promotions suggest there is still a problem with OLED TV inventory.

  • Amazon offered LG’s 55” C3 OLED model for $1096, $200 off the Super Bowl price of $1299. Note that the C3 designates this set as a 2023 model year product.
  • In the 65” category, LG’s G3 product was offered in a Prime Day promotion at $1846, $450 lower than the best Super Bowl price. However, the 2024 equivalent, the G4, was $500 higher than the Super Bowl price.
  • Samsung’s QD-OLED flagship from 2023, the S95C model, was offered at a promotional price of $1797. The S95C was not offered in the various special deals during the holiday season. The one-step-down S90D Samsung set had a Prime Day price $260 higher than its 2023 equivalent had at the Super Bowl.

The dearth of lowest-price deals may be a result of higher LCD TV prices in the first half of 2024, or it may suggest a relatively healthy inventory picture for LCD TVs. On the other hand, the persistence of 2023 OLED TV products means there is still a substantial headwind for OLED TV panel shipments in 2024.

Image Description
Written by

Bob O'Brien

bob.obrien@displaysupplychain.com