[新着] edC 2025報告:車載関連講演の要点

Published March 24, 2025
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edC 2025報告:車載関連講演の要点

先週のブログでは、Electronic Displays Conference (edC) のMicroLED関連展示について取り上げたが、今週は同カンファレンスについてさらなる所見と重要ポイントをお伝えしたい。

カンファレンスには300名前後の参加者が集まったようだ。プログラムには車載ディスプレイに関する4つのセッションが含まれていたほか、ディスプレイ素材、フレキシブルディスプレイ、デジタルサイネージ、その他のトピックに関するセッションも並行して開催された。

当社のGuillaume博士はTianmaとAUOの講演のなかからMicroLEDに関するパートを取り上げたが、両社は従来のFPD事業における活動についても説明した。Tianmaは車載ディスプレイにおけるLCDとOLEDのロードマップを概説、その焦点は光学性能、デザイン/スタイリング、信頼性の3領域だった。

LCDでは、Tianmaは高解像度・高コントラストのディスプレイにより光学性能を向上させ、「ピクセル単位のローカルディミング」によって大画面サイズを強調していく。また、LCDの温度感度改善と信頼性向上にも取り組んでいく。

OLEDでは、Tianmaは画質向上のため輝度上昇に取り組んでおり、狭ベゼルディスプレイやローラブル/スライダブルOLEDなど、新たなフォームファクターの導入を予定している。寿命については、LT80 (初期輝度の80%になるまでの時間) を10,000時間から15,000時間に改善することを目指している。また、OLEDパネルコストを同等LCDの1.5倍未満に抑えることを目標としている。

Tianmaでは、積層型有機ELデバイス (SLOD) と同社が呼ぶ青色燐光エミッターの導入を計画しているが、これは業界では「タンデムスタック」と呼ばれているものである。TianmaのSLODは、蛍光エミッター層と燐光エミッター層を1層ずつ備え、電力消費を削減する。

AUOの垂直統合型ティア1自動車部品サプライヤーであるBHTCは、BMW Mini向けに開発した円形OLEDディスプレイのプロジェクトについて説明した。このディスプレイの直径は240mmで、オンセルタッチと統合型環境光センサーを搭載している。BMWや多くの観測筋はこのディスプレイを「円形」と呼んでいるが、BHTCではこれを、電気接続系に不可欠なディスプレイ下部の平らな部分があることから、「D型」と呼んでいる。

Source: BMW

AUOの講演では、MicroLEDに関する活動のほか、小売、ヘルスケア、教育、エンターテインメント、モビリティ、製造など、さまざまな垂直市場における「変革の加速」に向けた取り組みが説明された。小売の例としては、電子棚ラベル、セルフレジ用キオスク、AI搭載スマートカートといった用途のディスプレイが挙げられる。

省エネ型屋外ディスプレイの開発手段として、AUOではこれまでコレステリック液晶 (ChLC) に取り組んできた。赤、緑、青のコレステリック液晶が周囲光を反射する。ディスプレイガラスに6層が必要になると思われるため、Corningはこの構想を気に入るはずだ。

Source: AUO Display Plus, Electronic Displays Conference 2025

BMW GroupのStella Clarke氏による最後の講演では、同氏がE-Inkと共同で開発した色が変わる車についての説明があったが、これはCESやその他のイベントでも展示されたものだ。2020年の当初の取り組みから、BMWはデザイン機能の改良と拡張を続けている。最新バージョンはBMW i5 Flow NOSTOKANAで、1,349の異なる色のセグメントがある。

Source: BMW, Electronic Displays Conference 2025
[原文] Takeaways from Electronic Displays Conference

Last week, the blog covered MicroLED at the Electronic Displays Conference (edC), and this week we share further observations and key takeaways from the conference.

The conference appeared to be well attended with an estimated 300 participants. The program included four separate sessions on automotive displays along with parallel sessions on display materials, flexible displays, digital signage and other topics.

Guillaume covered the MicroLED portions of presentations by Tianma and AUO, but both companies also described activities in their more conventional flat panel display businesses. Tianma outlined a roadmap for both LCD and OLED in automotive displays, focusing on three areas – optical performance, design/styling and reliability.

In LCD, Tianma will push optical performance with high-resolution and high-contrast displays, emphasizing larger screen sizes with “pixel-level local dimming”. Tianma will work on improving LCD’s temperature sensitivity to improve reliability.

In OLED, Tianma is working to increase luminance for picture performance and will introduce new form factors including narrow bezel displays and rollable/slidable OLEDs. Tianma targets an improvement in lifetime from 10,000 hours LT80 to 15,000 hours. It also targets reducing OLED panel costs to less than 1.5 times the cost of comparable LCDs.

Tianma plans to introduce phosphorescent blue emitters in what it calls a Stacked Layer OLED Device (SLOD), which the rest of the industry calls a tandem stack. Tianma’s SLOD will have one fluorescent emitter layer and one phosphorescent emitter layer to cut power consumption.

AUO’s vertically integrated Tier 1 auto supplier BHTC gave a review of the company’s project to develop a round OLED display for the BMW Mini. The display has a diameter of 240 mm and includes on-cell touch and an integrated ambient light sensor. While BMW and most observers call the display “round”, BHTC calls it “D-shaped” because of the flat portion at the bottom of the display, essential for electrical connections.

In AUO’s presentation, aside from its activity in MicroLED, the company described efforts to “accelerate transformation” in various vertical markets, including retail, healthcare, education, entertainment, mobility and manufacturing. An example in retail involves displays for electronic shelf labels, self-checkout kiosks and AI-powered smart carts.

As an avenue to develop energy-saving outdoor displays, AUO has worked with cholesteric liquid crystals (ChLC). Red, green and blue ChLCs reflect ambient light. Corning must love this idea because it appears to require six layers of display glass.

One final presentation came from the BMW Group’s Stella Clarke describing her work with E-Ink to develop the color-changing car shown at the CES and other venues. From its initial efforts in 2020, BMW has continued to refine and expand the design features. The latest iteration is the BMW i5 Flow NOSTOKANA, which has 1,349 distinct color segments.

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Written by

Bob O'Brien

bob.obrien@counterpointresearch.com