Quarterly Global TV Shipments Tracker [Counterpoint Research]
Report Summary
本レポートの対象は、MiniLED/MicroLED、8K LCD、QD-LCD、QD-OLED、白色OLED、ローラブルOLEDなどの最先端TV技術を含む、世界TV市場です。包括的グローバルデータベースを活用し、技術、地域、ブランド、ASP、画面サイズ、解像度などの項目別に分類された出荷数および出荷額実績データを提供しています。本レポートはCounterpointとDSCCによる初の共同製品であり、DSCCのパネル出荷およびサプライチェーンデータを統合し、より高度な洞察と価値をお客様にご提供します。
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年4回刊 -
Order Report
Q2’24の世界TV出荷数は前年比3%増、4四半期連続減少から回復 (2024年9月5日)
Counterpoint ResearchとDSCCが共同で発刊した Quarterly Global TV Shipments Tracker 最新版によると、Q2’24の世界TV出荷数は前年比3%増の5600万台だった。4四半期連続の前年比減少の後、今回のプラス成長となった。地域別では、欧州市場がオリンピック前の需要の恩恵を受けて成長率13%を記録した一方、中国市場は飽和状態から苦戦が続いた。
ブランド別では、Samsungがシェアを下げたものの15%で首位を維持、第2位との差は縮小した。HisenseとTCLは熾烈な第2位争いを展開、TCLが僅差で第2位に返り咲いた。第4位のLGは欧州市場での好実績を追い風に、前年比8%増の出荷数を記録した。
Counterpoint Researchのアソシエイトディレクターである Sujeong Lim は次のように述べている。「第2四半期のTV市場の回復は、パリ五輪間近ということで予想通りだった。欧州が大幅な伸びを示した一方、中国と日本を除くアジア市場、さらにラテンアメリカも予想以上の業績を記録した」
価格帯別では、プレミアムTV出荷数が前年比45%増で第2四半期市場をけん引し、Sonyを除く主要ブランドの多くが大幅な伸びを示した。中国ブランドのHisenseとTCLが成長をけん引、Samsungは小幅な成長にとどまり、同分野の市場シェアは初めて40%を下回った。この状況に対し、SamsungはOLED製品ラインナップを拡充することでプレミアムTV市場での地位を強化しようとしている。Samsungは先頃、LG Displayの白色OLEDパネルを採用した42インチと48インチのOLED TVを発表したが、これは昨年の83インチモデルの発表に続くものである。
プレミアム分野のMiniLED LCD TV出荷数は前年比69%増と急増し、OLEDの出荷数を初めて上回った。中国メーカーがOLEDよりもMiniLEDに戦略的に注力したことが今回の成長につながった。 OLED TV出荷数は前年比21%増で成長への回帰を示したが、市場全体に対するシェアは依然として限定的である。
40インチ未満の出荷数は前年比7%減、40インチ以上は成長した。80インチ以上は前年比29%増だった。DSCCのシニアディレクターである Calvin Lee は「世界的な景気後退を考慮すると、プレミアム市場における50インチ以上のMiniLED LCD TVの価格競争力は当面、成長軌道を維持すると見られる」と述べている。
[原文] Global TV Shipments in Q2 2024 Grow 3% YoY After Four Consecutive Quarters of Decline (Sep 5, 2024)
Global TV shipments grew 3% YoY in Q2 2024 to reach 56 million units, according to the latest Quarterly Global TV Shipments Tracker report jointly published by Counterpoint Research and DSCC. This growth comes after four consecutive quarters of YoY declines. Regionally, the European market saw a 13% growth, benefiting from the pre-Olympics demand, while China’s market continued to struggle due to saturation.
In terms of brands, Samsung maintained its market lead with a reduced share of 15%, narrowing the gap with the second spot. The intense rivalry between Hisense and TCL for the second spot saw TCL reclaiming the position by a slim margin. LG, ranked fourth, recorded an 8% increase in shipments YoY, bolstered by strong performance in the European market.
Counterpoint Research Associate Director Sujeong Lim said, “The rebound in the TV market in Q2 was anticipated against the backdrop of approaching Olympics in Paris. While Europe showed significant growth, Asian markets excluding China and Japan, and Latin America also performed better than expected.”
In terms of price categories, Q2 market growth was driven by a 45% YoY increase in premium TV shipments, with most major brands except Sony showing strong gains. Chinese brands Hisense and TCL led the growth, while Samsung saw only modest growth and its market share in the segment fell below 40% for the first time. In response, Samsung is reinforcing its position in the premium TV market by expanding its OLED lineup. Recently, the brand launched 42-inch and 48-inch OLED TVs featuring LG Display’s WOLED panels, following last year’s launch of the 83-inch model.
Mini LED LCD TV shipments in the premium segment surged by 69% YoY, surpassing OLED shipments for the first time. This growth was driven by Chinese manufacturers’ strategic focus on Mini LED over OLED. Although OLED TV shipments grew by 21% YoY, signaling a return to growth, their overall market share remained limited.
Shipments of below-40-inch TVs declined by 7% YoY, while those of over 40 inches saw growth. The over-80-inch category saw 29% YoY growth. DSCC Senior Director Calvin Lee said, “Given the global economic downturn, the competitive pricing of 50-inch and larger Mini LED LCD TVs in the premium market is expected to sustain their growth trajectory for the foreseeable future.”
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